Idrott + Jämställdhet!?

Ja då var det dags att presentera vinnaren av vår lilla tävling, eller vad säger kollegan där på andra sidan skärmen? Jag vill gärna ge dig Åsa äran att redogöra för de rätta svaren och publicera vem som kom överst på pallen! Själv tänkte jag komma med ett litet inlägg som handlar om idrott, ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat och som passar bra så här i tävlingstider.

För er som känner igen det här resonemanget så kommer grunidén ifrån Annika Lantz. Jag kanske hade fått er att tro att jag är smart om jag inte hade sagt det, men jag är en ärlig människa... I vilket fall (hur lång tid kan det ta att komma till sak) så handlar det om jämställdhet och idrott.

Ta fram vilken idrottsbilaga som helst, så nog översvämmas den av manliga atleter, oavsett vad de har gjort för resultat. Visste ni exempelvis att DIF vann med 2-0 borta mot Karlslund och säkrar seriesegern? Det var i alla fall NWT:s förstasida idag. Visst, det var väl treligt. Men visste ni däremot att den första svensken kom till en VM-final i artistisk gymnastik för bara några dagar sen? Det är inte lika säkert, för det var en kvinnlig idrottare som lyckades med den bedriften, Verinica Wagner. Hon ska verkligen få lite utrymme i vår blogg! Däremot hörde jag att hon i de stora idrottsbilagorna fick en plats först flera sidor in i tidningen. Fast det är klart, det kan ju har varit manliga idrottare som lyckats säkra sin serieseger och det går ju före...
Därför rekommenderar jag dig att nästa gång du läser sportbilagan ska du koncentrera dig på notiserna som handlar om kvinnliga idrottare och inte på förstasidan som troligtvis handlar om en manlig idrottare som stukat tummen. För har en kvinna lyckats komma med i en notis kan jag garantera dig att de gjort något mer intressant än att stuka ett finger.

Tänkte också avlsuta med en egen liten erfarenhet. Hade en kille i klassen på gymnasiet som aldrig var med på idrottslektionerna. Han led av "idrottsskador" hette det. Jag vet inte, det kanske han gjorde. Men hur kunde han som aldrig var med få bättre betyg än mig som alltid var delaktig? Ändera är det ett bevis på jämställdheten inom idrotten, eller så är det bara ett väldigt tydligt exempel på hur dålig jag är på sport i allmänhet. (dvs sämre än en som sitter på en bänk)

Vi hörs!
Linn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0